Nemrég derült ki, hogy teljes létszámú misszióval venne részt az áprilisi választáson az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ), amely már munkatársakat is kezdett toborozni Magyarországon különböző feladatokra. A baloldali média rögtön felkapta a hírt, mondván, teljes körű misszió küldésére ritkán kerül sor, a korábbi magyarországi választásokon sem fordult elő ilyen.
Bár az EBESZ neve – elsősorban a választások alkalmával – fel-fel bukkan a híradásokban, érdemes megnézni, mi is ez a szervezet és hova jutott az évek során. Az EBESZ-t eredetileg értekezletként hozták létre a hetvenes években (így ekkor még EBEÉ volt a neve) annak érdekében, hogy egy fórumot teremtsenek a párbeszédre a keleti- és a nyugati blokk között. Az 1975-ben tartott csúcstalálkozón összesen 35 európai és észak-amerikai állam írta alá az értekezlet záróokmányát, olyan alapelvek tiszteletben tartására téve ígéretet, mint az alapvető emberi jogok biztosítása, az erőszaktól valamint az azzal való fenyegetéstől való tartózkodás, a határok sérthetetlensége, a viták békés rendezése vagy a belügyekbe való beavatkozás tilalma.
A szervezet életében a kelet-európai rendszerváltás hozott igazán fordulatot és vezetett az EBEÉ intézményesüléséhez. A konfliktusok megelőzésének, kezelésének égisze alatt ekkortól kezdtek el foglalkozni a választásokkal, a fegyverzetellenőrzéssel, leszereléssel, kisebbségek helyzetével. A szervezet épp az 1994-es budapesti fórumán változtatta meg a nevét EBESZ-re.
Meghívásra érkeznek
A szervezet megfigyelői évtizedek óta rendszeresen részt vesznek a magyar választásokon, így alapvetően semmi meglepő nincs abban, hogy az áprilisi voksoláson is jelen lesznek.
Fontos momentum ráadásul, hogy az eddigi gyakorlatnak megfelelően
a megfigyelők idén is a kormány meghívására érkeznek hazánkba, sőt januárban már járt is Magyarországon a küldöttségük.
Az erről szóló jelentésben az ellenzéki pártok és civil szervezetek véleményére hivatkozva ugyanakkor már ekkor kifejezték aggodalmukat a választások tisztaságát illetően, elismerve ugyanakkor, hogy a választójog és a választhatóság minden szavazásra jogosult számára biztosított, ahogy a pártok számára a szabad kampányolás is.
A választási eljárási törvény külön paragrafusban rendezi a választási megfigyelők lehetőségeit, jogosultságait. Ennek értelmében a hivatalosan regisztrált megfigyelő figyelemmel kísérheti a választási eljárás teljes menetét, jelen lehet a választási szervek munkájánál, betekinthet a választási bizottságok irataiba, azokról másolatot kérhet. Emellett kérdést intézhet a választási szervek tagjaihoz, és felhívhatja azok figyelmét az általa tapasztalt rendellenességekre. A törvény szerint ugyanakkor nem zavarhatja és nem befolyásolhatja a választási eljárást és a választási szervek tevékenységét valamint köteles pártatlanul végezni tevékenységét.
Ezzel együtt az EBESZ-en belül működő Demokratikus Intézmények és Emberi Jogok Hivatala (ODIHR) azt javasolta, hogy a április 3-i országgyűlési választásra teljes körű megfigyelői missziót küldjenek Magyarországra. Ez azt jelenti, hogy egy 200 fős, a választás napján az szavazás menetét nyomon követő, úgynevezett rövid távú megfigyelői csapat, valamint egy 18 fős, hosszú távú, azaz a szavazás napját követően is hazánkban maradó csoportot küldenének hozzánk.
Mindez persze nem meglepő annak fényében, hogy korábban 62 balliberális európai parlamenti képviselő és húsz magyar civil szervezet már előállt ezzel a kéréssel. Az pedig már végképp nem meglepetés, hogy ezen NGO-k szinte mindegyike Soros György szervezetéhez, a Nyílt Társadalom Alapítványhoz köthető.
Ahogy többek között Varga Judit igazságügyi miniszter is jelezte, „sok szeretettel várják a megfigyelőket”, ugyanakkor azt a reményét is kifejezte, hogy látogatásuk ideológiai és politikai elfogultságtól mentes lesz. Mint írta, egy dolog biztos: „egy szabad, tiszta és demokratikus választásnak lehetnek majd szemtanúi az EBESZ munkatársai”.
Visszanézve az EBESZ korábbi részvételére, feltűnő, hogy a szervezet az utolsó, balliberális kormány idején megtartott választáson még nem aggódott semmitől, ellentétben a 2014-es és 2018-as szavazással. 2006-ban pedig egyszerűen nem jöttek, mert más országok választásait fontosabbnak tartották a magyarországinál.
Messze vagyunk már az eredeti céltól
Kérdésünkre Szánthó Miklós az Alapjogokért Központ (AK) igazgatója elmondta: „az EBESZ eredetileg a politikai és háborús konfliktusok kezelésére, illetve válságmenedzselésre létrehozott nemzetközi szervezet, ám az elmúlt egy-két évtizedben egyre több, mindezzel össze nem függő területtel kezdett el foglalkozni és egyféle »demokráciaőrként« igyekszik fellépni”.
Így foglalkoznak már genderegyenlőséggel, toleranciával, rendelkeznek sajtószabadságért felelős különmegbízottal – ő a hazánkkal szemben rendszeresen kritikus és a nyílt társadalom hálózatából érkező Dunja Mijatovic – vagy éppen emberi jogi fundamentalista hivatallal, az ODIHR-ral, mely a választási megfigyelésekért is felelős.
Éppen ezen, politikai sóhivataloknak is tekinthető alszervezetek ideológia-vezérelt és pártos fellépésének „köszönhető”, hogy
az EBESZ mint „márkanév” értéke az elmúlt években erősen devalválódott
– mondta Szánthó. Hozzátette: ennek egyik nevezetes epizódja volt, hogy a 2012-es amerikai választások során 9 tagállam is kis akarta tiltani megfigyelőiket politikai elfogultságuk és az általuk alkalmazott kettős mércék miatt.
Az Alapjogokért Központ igazgatója felhívta a figyelmet arra is, hogy az ODIHR vezetője jelenleg egy radikális anarchista, Matteo Mecacci, aki korábban az olasz baloldali Demokrata Párt parlamenti képviselője is volt – mindez sokat elárul a szervezet „függetlenségéről”.
„Sajnos az elmúlt időszakban az ODIHR kifejezetten politikai alapon kezdte el »megszakérteni« a nyugati országok választásait: nagymértékű udvariasságról tesznek tanúbizonyságot, ha balliberális vezetésű tagállamról van szó, ugyanakkor élesen kritizálják a liberális mainstreamből kifelé kacsintgatókat – ezzel aláásva azt az egyébként még értékelhető tevékenységüket is, melyet a valóban hányattatott sorsú országokban végeznek” – mondta Szánthó. „Munkájuk” eredményét,
sokszor megalapozatlan tartalmú jelentéseiket így általában a hozzájuk közel álló politikai oldal, a liberális média és a nyílt társadalom hálózatához tartozó NGO-k szokták lobogtatni,
ha érdekük úgy kívánja – melyek persze nem egyszer részt is vesznek azok háttérelőkészítésében – hangsúlyozta az AK igazgatója.
Szánthó egyébként az Origónak írt cikkében nem tartotta meglepőnek, hogy az EBESZ már előre választási csalásokat emleget, hiszen ez volt a forgatókönyv 2014-ban és 2018-ban. Szerinte a taktika azon a tagadhatatlanul számos alkalommal be is vált kommunista rendezői utasításon nyugszik, mely szerint azzal vádold meg ellenfeledet, melyet te magad követnél el. Az egész „előre magyarázom a bizonyítványom” kommunikációja persze egy sokkal átfogóbb narratívába illeszkedik: abba, hogy Magyarországon vagy már megszűnt, vagy éppen megszűnőfélben van a demokrácia – írta Szánthó.
A nyitóképen: megkezdik a szavazatok számlálását a VII. kerületi Polgármesteri HIvatalban a 2018-as választáson (fotó:MTI/Mohai Balázs)